Ana içeriğe atla

Kuzu Etli Enginar


Bir İzmirli olarak mutfağımızdan Enginar hiç eksik olmaz…

Enginar Allah’ın bize sunduğu muazzam tatlardan biri. Enginar besin değeri en yüksek sebzelerden biri. Özellikle Karaciğer problemi ve sindirim sorunu yaşayan kişilere sıklıkla enginar yemeleri önerilir. Hatta biz İzmirliler senede 7 defa enginar yediğin zaman karaciğerin yinelendiğine inanırız.
Sevgili enginar, 16. yüzyıl Avrupa’sında “soylu” bir bitki olarak kabul edildiği için kraliyet aileleri ve zenginler tarafından tüketiliyormuş.
Kaldı ki, bu resme bakınca neden bu kadar soylu bir bitki kabul ettiklerini anlamak hiç de zor değil :) bu haliyle bile muhteşem bir görüntüye sahip enginarlarımız.








Çeşme-Urla-Karaburun üçgenin Sakız Enginarı oldukça meşhurdur. Son yıllarda oldukça popülaritesi artan bu muhteşem sebzenin, pardon Enginarın şerefine artık festivaller bile düzenleniyor. Konuyla ilgili buralara nisan sonu mayıs başı yolunuz İzmir'e düşerse, ya da düzeltiyorum özellikle bunun için bir planlama yaparsanız Urla Enginar Festivali’ne mutlaka bir uğrayın. Pişman olmazsınız.

Üzerine ansiklopedi yazılacak kadar çok şeyi içinde ihtiva eden enginar için bu kadar muhabbeti yeter diye düşünüyorum.;)

Aslında bu enginarı Derine yaptığım için etli. Normalde ailecek sebze yemeklerini zeytinyağlı yemeyi tercih ederiz. Bizim için sebze yemeklerini et bozar J Ancak istisnalar hariç. Bu enginar arkadaş nasıl bir sebzeyse dolmasını yapıyorsun oluyor, zeytinyağlı yapıyorsun oluyor, ızgara bile yapıyorsun yine oluyor.

Dedim ya besin değeri çok yüksek diye ananemiz sağolsun, Derin ve Mert’e mutlaka her fırsatta yapar.

Zeytinyağlı enginarı yemekte zorlanan çocuklar için enginar dolmasını pilav niyetine garanti yedirebilirisiniz. Yanında mis gibi bir cacık ya da yoğurtla hele ki ev yoğurdu olursa başka bir şey istemeyin o gün Allahtan…

Sevgili enginarla en büyük sıkıntımız temizlenmesi. Bizim buralarda manavlar sağolsun hanımları düşünüp enginarları bir güzel temizleyip satıyorlar. O yüzden temizleme derdi olmadığı için enginarı pişirmek biraz daha pratik oluyor. Ama enginarlarınızı, kendiniz temizleyecekseniz eldiven kullanmayın ihmal etmeyin zira elleriniz boyacı çırağı gibi kapkara oluverir sonra enginara küsersiniz.

Neyse bu kadar muhabbet yeter gelelim Enginarımızın tarifine..


Malzemeler:

5 tane büyük enginar çanağı (benim kullandıklarım biraz küçüktü 7 tane kullandım)
250 gr. kuşbaşı kuzu eti
1 tane orta boy havuç (küp doğranmış, isteğe göre koyabilirsiniz)
1 su bardağı bezelye
1 tane orta boy soğan (ben bütün olarak koydum, piştikten sonra çıkardım.)
1 yemek kaşığı un
1 çay bardağına yakın zeytinyağı
1 küp kesme şeker (havuç koyuyorsanız gerek yok.)
Bir tutam tuz,
karabiber
1 su bardağı 
1,5 su bardağı sıcak su
yarım limonun suyu

Hazırlanışı:

İlk olarak kuşbaşı doğranmış kuzu etlerimiz, 2-3 kaşık zeytinyağıyla birlikte öncen ocakta ısınan düdüklü tencereye alıyoruz. Etler kendi suyunu bırakıp çekince 1,5 su bardağı sıcak suyu ekleyip düdüklü tencereyi kapatıyoruz.
Havası çıktıktan sonra 15 dakika pişiriyoruz.
Sürenin sonunda tencereyi açıyoruz. Tencerenin içindeki etleri ve kalan suyu bir kenara alıp tencereyi tekrar ocağa koyup, 1 fincan zeytinyağı, soğanı ekliyoruz. Sonra sırasıyla havuç, bezelye ve dörde böldüğümüz enginarları ve yarım limonun suyunu da tencereye ekliyoruz.
Sebzeleri bir kaç dakika çevirdikten sonra 1 yemek kaşığı unu ekleyip, un kokusu çıkana kadar kavurmaya devam ediyoruz. Son olarak 1 su bardağı sıcak su ve baharatlarını ekleyip, düdüklü tencereyi tekrar kapatıyoruz. Buharı çıktıktan sonra 10 dakika pişirip, ocağı kapatıyoruz.
Buharı boşalan tencereyi açıp, yemeğimizi servis tabağına alıyoruz. İnce kıyılmış dereotuyla servis ediyoruz. Top top et olsun. J


Bu arada Enginar ve bakla gibi sebzelerde mümkün olduğunca dereotu kullanmanızı tavsiye ederim. Çok daha lezzetli olduğunu göreceksiniz...

En yakın zamanda enginar dolması tarifiyle görüşmek üzere :)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

YAĞLI EKMEK KIZARTMASI

Haftasonu  kahvaltılarımızın vazgeçilmez tatlarından biri yağlı ekmek. Eğer evde önceki günden kalan bayat ekmek varsa değmeyin keyfimize. Çünkü taze ekmekle aynı tadı yakalamak mümkün değil. Ekmek ne kadar bayatsa tadı o kadar lezzetli oluyor. Eskiden annelerimiz bayat ekmeği değerlendirmek için, bunu ocakta demir tost makinelerinin içinde yapardı.  Geçen gün bayat ekmekle ilgili değişik yapılabilecek bir tarif ararken fark ettim ki, kimse yağlı ekmek kızartmasını paylaşmamış. Bende bilmeyen varsa yazayım dedim. Yapımı en kolay, tadı en keyifli kahvaltılıklardan biri. Malzemeler :

TUVALET EĞİTİMİ

Derin için tuvalet eğitiminde biraz geç kalmıştık. Yaşadığımız bir takım sıkıntılı süreçler benim konu da geri kalmama neden olmuştu. Bu yüzden ben sabır olarak kendimi yeteri kadar rahat hissetmiyordum hem de mevsimsel nedenler vs. kendimce hep bir bahanem ve endişem vardı. Aslında gözümde büyüyen tuvalet eğitimi meselesi uygulamada hiç de beni zorlamadı. Biz bu işi nasıl sancısız sıkıntısız tasasız anlattık bahsedeyim. Derin tam 3 yaşına gelmişti. Ve artık bu bez mevzusu kapanmalıydı. Nacizane fikrim öncelikle şunu söylemeliyim ki bu işe önce anne karar vermeli. Sonra çocuğun bu eğitime hazır olup olmadığına bakılmalı. Zaten ben karar verip de tuvalet eğitimine nerden başlamak gerekir diye araştırmaya başladığımda aslında Derin’in de hazır olduğunu fark ettim. Biz Derin’in abisi Sevgili Mert’ciğimde tuvalet eğitimi sırasında bazı sıkıntılar yaşamadık. İlk önceleri tuvalete oturmak istemiyor, hatta tuvaletten korkuyordu. Ben bu yüzden Derin 1 yaşına geldikten sonra ki

MEMEDEN KESME

Çok uzun zamandır fırsat bulamadığım için önemli bir konu başlığını yazmadığımı farkettim.  Memeden Kesme! Herkesin bu konuda iyi ya da kötü bir macerası vardır. Aslında bunu çok önceden yapmalıydım ama ne kendimde o gücü bulabildim ne de Derino’yu bu fikre hazırlayabildim. İçinde bulunduğumuz durum, yaşadığımız Zor Günler bu konuda beni engellemişti.