Ana içeriğe atla

DÜNYA KIZ ÇOCUKLARI GÜNÜ

       Sadece bir kız çocuğu annesi olduğum için değil, anne olduğum için ve ben de bir zamanlar küçük bir kız çocuğu olduğum için …

          Bu konu da şanslı olduğumu düşünüyorum. Ailem beni ve ablamı hiçbir zaman cici bici bir kız çocuğu kıvamında yetiştirmedi. Adımlarımızı gerektiğinde narin bir kız çocuğu gibi, gerektirdiğinde de bastığı yeri titretecek bir kaplan gibi atmayı öğretti. 

Dünya Kız Çocukları Günü,
11 Ekim 2015

    Türkiye, Kanada ve Peru tarafından yapılan girişimler sonucunda, kız çocuklarına karşı ayrımcılığın önlenmesi ve onların insan haklarından tam ve etkili bir şekilde yararlanmalarını sağlamak amacıyla Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından 2012 yılından itibaren 11 Ekim, "Dünya Kız Çocukları Günü" olarak ilan edildi.





         Birleşmiş Milletler tarafından Dünya Kız Çocukları Günü   olarak ilan edilen  11 Ekim'de, kız çocuklarının karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılması, güçlendirilmesi ve insan haklarından eksiksiz yararlanmasını sağlamak amaçlanmaktadır. Kız ve erkek çocukları arasındaki eşitsizlikler, dünya üzerindeki milyonlarca çocuğu etkilemeye devam etmektedir. Bu sorunun çözümü için kız çocuklarının güçlendirilmesi ve eğitim yoluyla yaşam becerilerinin arttırılması gerekiyor. Genç kızların geleceğine yatırım yapmak; yoksulluğa, eşitsizliğe ve cinsiyet ayrımcılığına karşı yürütülen mücadelelere de ivme kazandıracaktır.
Türkiye eğitim alanında büyük bir ilerleme kaydetmiştir. Bugün geçmişe kıyasla çok daha fazla sayıda kız çocuğu okula gitmektedir. Bununla birlikte, kız çocuklarının eğitimi konusundaki çalışmalarımız henüz tamamlanmamıştır. Kız çocuklarının ve genç kadınların eğitim düzeyini yükseltmek için yenilikçi çözümlere ihtiyaç vardır. Bulgulara göre, kız çocuklarının eğitimi, kalkınma hedeflerine ulaşmayı sağlayan itici bir güçtür. Tamamlanmamış bir eğitim; heba edilen bir potansiyel demektir. Dolayısıyla, bu yılın teması
'Güçlü Kız Çocukları, Güçlü bir Gelecek: Eğitimde Fırsat Eşitliğinin Sağlanması ve Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesi'  olarak belirlenmiştir. 

         Türkiye, toplumsal cinsiyet eşitliğini ilgilendiren temel hususlarda önemli adımlar atmıştır. Türkiye'de, özellikle de ilköğretim düzeyinde, çocuklara sunulan eğitim fırsatları açısından toplumsal cinsiyet eşitliği hedefine neredeyse ulaşılmıştır. Bununla birlikte, hem okula kayıt oranı hem de okula devam oranları açısından bölgeler, köyler ve kentler arasında sosyoekonomik farklılıklar ve toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri bulunmaktadır. 15-19 yaş aralığındaki kız çocuklarının %28,2'si ne eğitimlerine devam etmekte ne de çalışmaktadır. Bu oran, aynı yaş grubundaki erkek çocuklar için ise %16,5'tir. Kadınların yüzde dokuzu 15 yaşından önce cinsel istismara uğradığını dile getirmektedir. Yukarıda belirtilen nedenlerden dolayı, Türkiye, Toplumsal Cinsiyete Dayalı Gelişme Endeksi'nde 148 ülke arasında ancak 118'inci olabilmiştir. Toplumsal Cinsiyet Uçurumu Endeksi'nde ise 142 ülke arasında 125'inci sırayı almıştır.
2014 yılı sonu itibariyle, Türkiye'de yaşayan kız çocuklarının sayısı 11 milyonu aşmıştır. 5 milyon kız çocuğu, 10-17 yaşları arasındadır. Millî Eğitim Bakanlığı Örgün Eğitim İstatistiklerine göre 2014-2015 eğitim ve öğretim yılında on beş ilde kız çocuklarının ortaöğretime (9-12. sınıflar) kayıt oranı, erkek çocuklarının kayıt oranından %3 daha düşüktür. OECD'den alınan verilere göre, 2013 yılında 15-19 yaş aralığındaki kadınların %28'i, 20-24 yaşları arasındaki kadınların %49'u ne eğitimlerine devam etmekte ne de çalışmaktadır.
        
         Devletler, sivil toplum örgütleri ve BM kuruluşları kız çocuklarını güçlendirmek için birlikte çalışmaya devam etmektedir. Başarılı müdahalelerin kapsamını genişletmek ve kız çocuklarını ve kadınları güçlendiren yaklaşımları yaygınlaştırmak için bu alanlardaki sorunları çözmeye yönelik faaliyetler hızlandırılmalıdır. Bununla birlikte, söz konusu faaliyetleri hızlandırmak için daha çok kaynak ayrılması ve sürecin daha fazla sahiplenilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, Dünya Kız Çocukları Günü vesilesiyle, kız çocuklarının eğitimine ivme kazandırmak için yürütülmesi gereken bazı faaliyetleri ve üstlenilmesi gereken sorumlulukları burada hatırlatmakta fayda vardır:
·         Ortaokullarda toplumsal cinsiyet eşitsizliğini ortadan kaldırmaya yönelik reformlar yapmak, kız çocuklarının eğitim sistemi içinde kalmalarını, örgün eğitime ve yükseköğrenime devam etmelerini sağlamak,
·         Kız çocuklarının eğitimini iyileştirmeyi amaçlayan sektörler arasında pozitif bir sinerji yaratabilecek alanları ve bağlantıları tespit etmek ve bunları kullanmak,
·         Kız çocuklarının ve kadınların hizmetlere ve fırsatlara erişimini arttırmak, hayatın tüm alanlarına katılmalarını sağlamak,
·         Kız çocuklarının, özellikle de ergenlik çağındaki kızların, hareketlerini kısıtlayan, güçlenmelerini ve korunmalarını engelleyen, toplum hayatına tam manasıyla katılmalarının önüne geçen sosyal tutumları, davranışları ve beklentileri değiştirmek,
·         Çocukların ve genç bireylerin kapasitelerini geliştirerek eşit hak talebinde bulunabilmelerini sağlamak ve kızların güçlenme, korunma ve özerklik haklarını savunabilmelerini sağlamak.
BM Toplumsal Cinsiyet Tematik Çalışma Grubu'nun daha geniş kapsamlı stratejisi ise Dünya Kız Çocukları Günü'nü tek bir günle sınırlı olmaktan çıkararak, önümüzdeki aylarda bu önemli konuda yürütülecek faaliyetlere ve kaynakların seferber edilmesine ivme kazandıran bir platform olarak kullanmaktır. Önümüzdeki yıl boyunca, BM Toplumsal Cinsiyet Tematik Çalışma Grubu ve Aydın Doğan Vakfı kız çocuklarının güçlendirilmesi konusunda ilerleme kaydetmek için çeşitli girişimlerde bulunmaya ve bu konudaki girişimlere katılmaya devam edecektir. Bu girişimler; kız çocuklarının güçlendirilmesi hususunu karar alıcıların, sivil toplum kuruluşlarının ve toplulukların gündemine taşımayı amaçlamaktadır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

YAĞLI EKMEK KIZARTMASI

Haftasonu  kahvaltılarımızın vazgeçilmez tatlarından biri yağlı ekmek. Eğer evde önceki günden kalan bayat ekmek varsa değmeyin keyfimize. Çünkü taze ekmekle aynı tadı yakalamak mümkün değil. Ekmek ne kadar bayatsa tadı o kadar lezzetli oluyor. Eskiden annelerimiz bayat ekmeği değerlendirmek için, bunu ocakta demir tost makinelerinin içinde yapardı.  Geçen gün bayat ekmekle ilgili değişik yapılabilecek bir tarif ararken fark ettim ki, kimse yağlı ekmek kızartmasını paylaşmamış. Bende bilmeyen varsa yazayım dedim. Yapımı en kolay, tadı en keyifli kahvaltılıklardan biri. Malzemeler :

TUVALET EĞİTİMİ

Derin için tuvalet eğitiminde biraz geç kalmıştık. Yaşadığımız bir takım sıkıntılı süreçler benim konu da geri kalmama neden olmuştu. Bu yüzden ben sabır olarak kendimi yeteri kadar rahat hissetmiyordum hem de mevsimsel nedenler vs. kendimce hep bir bahanem ve endişem vardı. Aslında gözümde büyüyen tuvalet eğitimi meselesi uygulamada hiç de beni zorlamadı. Biz bu işi nasıl sancısız sıkıntısız tasasız anlattık bahsedeyim. Derin tam 3 yaşına gelmişti. Ve artık bu bez mevzusu kapanmalıydı. Nacizane fikrim öncelikle şunu söylemeliyim ki bu işe önce anne karar vermeli. Sonra çocuğun bu eğitime hazır olup olmadığına bakılmalı. Zaten ben karar verip de tuvalet eğitimine nerden başlamak gerekir diye araştırmaya başladığımda aslında Derin’in de hazır olduğunu fark ettim. Biz Derin’in abisi Sevgili Mert’ciğimde tuvalet eğitimi sırasında bazı sıkıntılar yaşamadık. İlk önceleri tuvalete oturmak istemiyor, hatta tuvaletten korkuyordu. Ben bu yüzden Derin 1 yaşına geldikten sonra ki

MEMEDEN KESME

Çok uzun zamandır fırsat bulamadığım için önemli bir konu başlığını yazmadığımı farkettim.  Memeden Kesme! Herkesin bu konuda iyi ya da kötü bir macerası vardır. Aslında bunu çok önceden yapmalıydım ama ne kendimde o gücü bulabildim ne de Derino’yu bu fikre hazırlayabildim. İçinde bulunduğumuz durum, yaşadığımız Zor Günler bu konuda beni engellemişti.