Sadece bir kız çocuğu annesi olduğum
için değil, anne olduğum için ve ben de bir zamanlar küçük bir kız çocuğu
olduğum için …
Bu konu da şanslı olduğumu düşünüyorum. Ailem
beni ve ablamı hiçbir zaman cici bici bir kız çocuğu kıvamında yetiştirmedi. Adımlarımızı gerektiğinde narin bir kız çocuğu gibi, gerektirdiğinde de bastığı yeri titretecek bir kaplan gibi atmayı öğretti.
Dünya Kız Çocukları Günü,
11 Ekim 2015
Türkiye, Kanada ve Peru tarafından
yapılan girişimler sonucunda, kız çocuklarına karşı ayrımcılığın önlenmesi ve
onların insan haklarından tam ve etkili bir şekilde yararlanmalarını sağlamak
amacıyla Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından 2012 yılından itibaren 11
Ekim, "Dünya
Kız Çocukları Günü" olarak
ilan edildi.
Birleşmiş
Milletler tarafından Dünya
Kız Çocukları Günü olarak ilan edilen 11 Ekim'de, kız çocuklarının karşılaştıkları
engellerin ortadan kaldırılması, güçlendirilmesi ve insan haklarından eksiksiz
yararlanmasını sağlamak amaçlanmaktadır. Kız ve erkek çocukları arasındaki
eşitsizlikler, dünya üzerindeki milyonlarca çocuğu etkilemeye devam etmektedir.
Bu sorunun çözümü için kız çocuklarının güçlendirilmesi ve eğitim yoluyla yaşam
becerilerinin arttırılması gerekiyor. Genç kızların geleceğine yatırım yapmak;
yoksulluğa, eşitsizliğe ve cinsiyet ayrımcılığına karşı yürütülen mücadelelere
de ivme kazandıracaktır.
Türkiye eğitim alanında büyük bir ilerleme kaydetmiştir. Bugün geçmişe kıyasla çok daha fazla sayıda kız çocuğu okula gitmektedir. Bununla birlikte, kız çocuklarının eğitimi konusundaki çalışmalarımız henüz tamamlanmamıştır. Kız çocuklarının ve genç kadınların eğitim düzeyini yükseltmek için yenilikçi çözümlere ihtiyaç vardır. Bulgulara göre, kız çocuklarının eğitimi, kalkınma hedeflerine ulaşmayı sağlayan itici bir güçtür. Tamamlanmamış bir eğitim; heba edilen bir potansiyel demektir. Dolayısıyla, bu yılın teması 'Güçlü Kız Çocukları, Güçlü bir Gelecek: Eğitimde Fırsat Eşitliğinin Sağlanması ve Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesi' olarak belirlenmiştir.
Türkiye eğitim alanında büyük bir ilerleme kaydetmiştir. Bugün geçmişe kıyasla çok daha fazla sayıda kız çocuğu okula gitmektedir. Bununla birlikte, kız çocuklarının eğitimi konusundaki çalışmalarımız henüz tamamlanmamıştır. Kız çocuklarının ve genç kadınların eğitim düzeyini yükseltmek için yenilikçi çözümlere ihtiyaç vardır. Bulgulara göre, kız çocuklarının eğitimi, kalkınma hedeflerine ulaşmayı sağlayan itici bir güçtür. Tamamlanmamış bir eğitim; heba edilen bir potansiyel demektir. Dolayısıyla, bu yılın teması 'Güçlü Kız Çocukları, Güçlü bir Gelecek: Eğitimde Fırsat Eşitliğinin Sağlanması ve Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesi' olarak belirlenmiştir.
Türkiye, toplumsal cinsiyet eşitliğini ilgilendiren temel hususlarda önemli adımlar atmıştır. Türkiye'de, özellikle de ilköğretim düzeyinde, çocuklara sunulan eğitim fırsatları açısından toplumsal cinsiyet eşitliği hedefine neredeyse ulaşılmıştır. Bununla birlikte, hem okula kayıt oranı hem de okula devam oranları açısından bölgeler, köyler ve kentler arasında sosyoekonomik farklılıklar ve toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri bulunmaktadır. 15-19 yaş aralığındaki kız çocuklarının %28,2'si ne eğitimlerine devam etmekte ne de çalışmaktadır. Bu oran, aynı yaş grubundaki erkek çocuklar için ise %16,5'tir. Kadınların yüzde dokuzu 15 yaşından önce cinsel istismara uğradığını dile getirmektedir. Yukarıda belirtilen nedenlerden dolayı, Türkiye, Toplumsal Cinsiyete Dayalı Gelişme Endeksi'nde 148 ülke arasında ancak 118'inci olabilmiştir. Toplumsal Cinsiyet Uçurumu Endeksi'nde ise 142 ülke arasında 125'inci sırayı almıştır.
2014 yılı sonu itibariyle, Türkiye'de yaşayan kız çocuklarının sayısı 11 milyonu aşmıştır. 5 milyon kız çocuğu, 10-17 yaşları arasındadır. Millî Eğitim Bakanlığı Örgün Eğitim İstatistiklerine göre 2014-2015 eğitim ve öğretim yılında on beş ilde kız çocuklarının ortaöğretime (9-12. sınıflar) kayıt oranı, erkek çocuklarının kayıt oranından %3 daha düşüktür. OECD'den alınan verilere göre, 2013 yılında 15-19 yaş aralığındaki kadınların %28'i, 20-24 yaşları arasındaki kadınların %49'u ne eğitimlerine devam etmekte ne de çalışmaktadır.
Devletler, sivil toplum örgütleri ve BM
kuruluşları kız çocuklarını güçlendirmek için birlikte çalışmaya devam
etmektedir. Başarılı müdahalelerin kapsamını genişletmek ve kız çocuklarını ve
kadınları güçlendiren yaklaşımları yaygınlaştırmak için bu alanlardaki
sorunları çözmeye yönelik faaliyetler hızlandırılmalıdır. Bununla birlikte, söz
konusu faaliyetleri hızlandırmak için daha çok kaynak ayrılması ve sürecin daha
fazla sahiplenilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, Dünya Kız Çocukları Günü vesilesiyle, kız çocuklarının eğitimine ivme
kazandırmak için yürütülmesi gereken bazı faaliyetleri ve üstlenilmesi gereken
sorumlulukları burada hatırlatmakta fayda vardır:
·
Ortaokullarda toplumsal cinsiyet
eşitsizliğini ortadan kaldırmaya yönelik reformlar yapmak, kız çocuklarının
eğitim sistemi içinde kalmalarını, örgün eğitime ve yükseköğrenime devam
etmelerini sağlamak,
·
Kız çocuklarının eğitimini iyileştirmeyi
amaçlayan sektörler arasında pozitif bir sinerji yaratabilecek alanları ve
bağlantıları tespit etmek ve bunları kullanmak,
·
Kız çocuklarının ve kadınların
hizmetlere ve fırsatlara erişimini arttırmak, hayatın tüm alanlarına
katılmalarını sağlamak,
·
Kız çocuklarının, özellikle de ergenlik
çağındaki kızların, hareketlerini kısıtlayan, güçlenmelerini ve korunmalarını
engelleyen, toplum hayatına tam manasıyla katılmalarının önüne geçen sosyal
tutumları, davranışları ve beklentileri değiştirmek,
·
Çocukların ve genç bireylerin
kapasitelerini geliştirerek eşit hak talebinde bulunabilmelerini sağlamak ve
kızların güçlenme, korunma ve özerklik haklarını savunabilmelerini sağlamak.
BM Toplumsal Cinsiyet Tematik Çalışma
Grubu'nun daha geniş kapsamlı stratejisi ise Dünya Kız Çocukları Günü'nü tek bir günle sınırlı olmaktan çıkararak,
önümüzdeki aylarda bu önemli konuda yürütülecek faaliyetlere ve kaynakların
seferber edilmesine ivme kazandıran bir platform olarak kullanmaktır.
Önümüzdeki yıl boyunca, BM Toplumsal Cinsiyet Tematik Çalışma Grubu ve Aydın
Doğan Vakfı kız çocuklarının güçlendirilmesi konusunda ilerleme kaydetmek için
çeşitli girişimlerde bulunmaya ve bu konudaki girişimlere katılmaya devam
edecektir. Bu girişimler; kız çocuklarının güçlendirilmesi hususunu karar
alıcıların, sivil toplum kuruluşlarının ve toplulukların gündemine taşımayı
amaçlamaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder